
Een klinkende elevatorpitch waarin je je binnen een halve minuut aan een ander presenteert is daar een belangrijk onderdeel van.
Wat is de waarde van een goede elevatorpitch? |
In de pitch is het zaak dat je snel specifiek duidelijk weet te maken, wie je bent, wie je helpt om welke problemen op te lossen en hoe. Wanneer je ook in staat bent om toe te voegen wat jou daar bijzonder aantrekkelijk in maakt heb je een prima indruk gewekt.
Een breed inzetbare generalist die enthousiast en gemotiveerd is vindt geen werk. Wanneer ergens een baan beschikbaar komt, wordt er gevraagd naar specifieke kenmerken. Maak een keuze uit al je kwaliteiten waarmee jij je profileert.
Hoe persoonlijk moet je pitch zijn?
Mensen met wie je goed samenwerkt, zijn mensen met die je graag mag. Voor hen zet je graag een stapje extra. In je pitch moet jij als mens naar voren komen. Een persoonlijke en kwetsbare opstelling is daar onmisbaar bij, hoe griezelig het misschien ook lijkt. Je kwetsbaarheid maakt je menselijk en dat geeft vertrouwen.
Kennis en ervaring kan je altijd opdoen, maar een persoonlijke relatie die niet werkt levert niet de beste resultaten op. Een puur functionele pitch heeft onvoldoende vlees en bloed om succesvol te zijn.
Wanneer je pitch jouw persoonlijkheid toont, zullen er mensen zijn die meteen afhaken. Jammer maar helaas. Daar wil je toch niet mee werken. Degenen die jouw eigenheid waarderen en daardoor jou benaderen voor werk zijn de mensen die je zoekt.
Waaruit bestaat een onderscheidende pitch?
Wat zet je in je pitch?
1. Wie ben je, welk probleem los je op, met welk effect, voor wie en hoe?
Dit is de kortste versie van je pitch. Alle teksten tussen de <> vervang je door jouw gegevens.
Mijn naam is <Je naam> en ik help < doelgroep/klanten/opdrachtgevers> die worstelen met <probleem> om <doel/resultaat> te bereiken door <jouw unieke aanpak>.
2. Waarom doe je dat?
Dit is een zakelijke liefdesverklaring aan je ideale doelgroep. Een doelgroep is een werkgever, een opdrachtgever of een particuliere klant. Vertel waarin je gelooft ten aanzien van je doelgroep. Vertel het belang van het oplossen van diens problemen.
Begin deze zin met: Ik geloof dat <je doelgroep>………...
Benoem hier wat je met deze doelgroep hebt Wat vind je zo boeiend aan hen? Wat maakt dat je juist hun problemen met een bepaald issue oplost?
3. Waarom ben jij daar de beste persoon voor?
Vertel wat jouw achtergrond is in kennis en ervaring. Wat maakt jou tot de meest geschikte persoon om hen te helpen? Hoeveel partijen heb je geholpen om deze problematiek succesvol op te lossen? Een eigen levenservaring of transformatie die illustreert dat je weet waar ze mee te maken hebben, maakt je tot een levend voorbeeld.
Begin deze zin met: Ik ben de meest geschikte persoon om <je doelgroep> te helpen omdat…..
4. Waartoe en waarheen?
Hier zet je je visie neer. Wat zie jij als de toekomst voor de thematiek waar jij in gespecialiseerd bent? Geef hier jouw visie op de toekomstige ontwikkelingen. Spreek je uit over waar jij de komende jaren aan bij wilt dragen. Dit geeft je de mogelijkheid om je te profileren voorbij een probleem dat nu opgelost moet worden. Hier wordt duidelijk waarvoor jij de komende jaren of decennia je bed uit wilt komen.
Ook deze zin begin je weer met: Ik geloof dat….
Welke ervaringen heb jij met je pitch?
Laat je ervaring achter door op de knop comment bovenaan deze blog te klikken.
Wanneer je meer wilt,Agenda schrijf je nu in voor een gratis kennismakingsworkshop Baan Als Business. Leer de zes stappen waarmee je je volgende betaalde werk verwerft op de manier van een ondernemer.