Baan Als Business
telefoon: 06-53314600
  • Home
    • Online strategiegesprek
    • Een jaar lang loopbaanvragen
    • Programma
  • Boek
  • Agenda
  • Over mij
  • Ervaringen
  • BLOG
  • Contact

Hoe zorg je voor een goede klik bij solliciteren?

9/7/2015

2 Reacties

 
Foto
In de allereerste workshop Baan Als Business kwam Pim net op tijd binnen. Ik wist dat hij een sollicitatiegesprek had voordat hij zou komen en mijn eerste vraag was: “En Pim? Hoe ging het gesprek?”

“Nououou…. Het waren me toch een stelletje  #$&%§§**! “ zei Pim.
“Dus er was geen klik?” vroeg ik concluderend.
“Ik weet niet of ze geen klik ervoeren” reageerde hij.

Het was duidelijk dat Pim graag aan de slag wilde, maar hij wist ook dat hij het niet lang zou volhouden als hij dag in dag uit naar een bedrijf zou moeten waar hij zich niet op zijn plek zou voelen.

Heb je alles in huis om van deze vacature een succes te maken en dan word je afgewezen door zoiets persoonlijks als een klik. Daar kan je niets aan doen. Toch? Of wel?

Waarom is de klik belangrijk?

De klik is de start van de relatie die je met je toekomstige werkgever gaat opbouwen. En de relatie is bijna belangrijker dan je kennis, vaardigheden en competenties.

Als iemand functioneel geschikt is voor een functie, maar het klikt niet met de anderen, dan ontstaat er gedoe. Daar is niemand mee gebaat, jij niet, het team niet, niet de manager niet en de organisatie niet. Onvoldoende klik is dus een NO GO. Hoe vroeger je dat ontdekt, hoe kleiner de frustratie.

Solliciteren is net daten. Nu meer dan ooit tevoren. Het is in jouw belang om ervoor te zorgen dat de kans op een klik zo groot mogelijk is. Dus zet je beste beentje voor!

Toneel spelen of authentiek zijn?

Natuurlijk moet je de ander niet naar de mond gaan praten, of de hielen likken. Met toneel spelen kom je niet verder.

Ten eerste werkt het niet en als je wel wordt aangenomen is het onmogelijk om dit spelletje dag in dag uit vol te houden.

Breng wel de beste versie van jezelf naar buiten. Dat is een mindset, een keuze en een vaardigheid die je kunt leren. Eerlijk zijn betekent niet dat je alles uit moet spreken.

Heb je geen ´goed gevoel´ bij elkaar dan is de verwachting dat je geen optimale samenwerkingsrelatie zult krijgen. Vraag jezelf in alle eerlijkheid af  of je past bij de manager, bij het team, de stijl, de sfeer of de cultuur?

Wat kan je doen om de klik te bevorderen?

In het gesprek:
  1. Ga het gesprek in met de intentie om de ander te willen helpen om het probleem van de organisatie op te lossen. Daar zoeken ze immers een functionaris voor.
    Visualiseer een interessant gesprek met boeiende mensen die onderzoeken of ze wat voor elkaar kunnen betekenen.
  2. Sta open voor de ander. Heb een open belangstellende houding, letterlijk en figuurlijk. Dat maakt je een volwassen interessante gesprekspartner.
  3. Zoek overeenkomsten, gerust van persoonlijke aard. Hoor je dat de ander uit dezelfde regio komt als jij? Benoem het op een positieve manier. De band van ´Ons Soort Mensen´ helpt je.
  4. Wees jezelf. Realiseer je dat jouw eigen-aardigheden je onderscheiden van een ander. Iedere eigenaardigheid is een kwaliteit wanneer je hem in de juiste context inzet. Voorbeeld: Ben je scherp? Laat ze meegenieten van je scherpzinnigheid maar let op je scherpe criticus.

Alle ontbrekende kennis en vaardigheden kunnen bijgeleerd worden. Je sociale vaardigheden zijn te ontwikkelen. De essentie van je persoonlijkheid verandert echter niet fundamenteel meer in je volwassen leven.
In je voorbereiding:
  1. Verdiep je in de organisatie. Ga verder dan het bestuderen van de functie. Wat speelt er, wat zijn de lopende projecten, waarvoor wordt de club geroemd of verguist?
    Focus je op de aspecten die je aanspreken. Daarin is de organisatie aantrekkelijk voor jou als toekomstige werkgever.
  2. Weet wat de visie, de missie en de waarden van de organisatie zijn.
    Focus je op de overeenkomsten met jouw waarden. Wat vind jij net zo belangrijk als zij?
    Als er geen overeenkomsten zijn met jouw waarden, vraag je dan af of je hier echt wilt werken.
  3. Kleed je zoals zij zich kleden en dan net een tikje netter. De eerste indruk kan je nooit meer overdoen.
    Ga gerust een keer bij de organisatie langs om te zien hoe de mensen gekleed zijn
    die in en uitlopen. Dan weet je meteen de route. Dat je fris ruikt, niet teveel parfum op doet en de ander in de ogen kijkt als je hem een hand geeft, spreekt vanzelf.

Wat is jouw beste tip voor een goede klik?

Nu ben ik benieuwd naar jouw ervaringen. Wat heeft jou geholpen om de relatie in een sollicitatiegesprek goed op te bouwen? Deel hieronder jouw beste tip om een klik te optimaliseren.
2 Reacties
ton notermans
16/7/2015 03:22:24 am

Belangrijk is dat je authenciteit laat zien. geforceerd gedrag leidt tot niets. Dit laatste gedrag komt vaak tot stand als je een gesprek to in de puntjes voorbereid.
Ik lees mij meestal in op de bedrijfswebsite. Daarna formuleer ik een aantal vragen. Moeilijke what-if scenario's bedenk mik, niet, het komt over mij heen. Dit leidt wel tot goede gesprekken.

Antwoord
Marjolein Kalter
28/8/2015 08:20:38 am

Goede aanvulling om je bijvoorbeeld via de website van de werkgever in te lezen.
Ook kijken waar jouw waarden aansluiten bij de waarden of de missie/visie van de werkgever helpt.

Antwoord

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Nieuwe blogs?

    Categorieën

    Alles
    Creativiteit
    Expertise
    Netwerken
    Sollicitatiegesprek
    Sollicitatietips
    Succes
    UWV

    Archieven

    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juli 2017
    Mei 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014

    Marjolein Kalter

    Trainer, spreker, coach schrijver die werkzoekers helpt om het werk te vinden dat perfect bij ze past.

    View my profile on LinkedIn

    Wil je meer?

    Wil je meer weten?
    Kom naar een kennismakingsworkshop!
    Schrijf je in