Baan Als Business
telefoon: 06-53314600
  • Home
    • Online strategiegesprek
    • Een jaar lang loopbaanvragen
    • Programma
  • Boek
  • Agenda
  • Over mij
  • Ervaringen
  • BLOG
  • Contact

Is jouw CV als een kleedje met spullen op de vrijmarkt?

28/4/2016

2 Reacties

 
Foto
Veel CV´s en profielen die ik zie lijken op een kleedje met spullen op de vrijmarkt. 

Koningsdag, een dag om je tweedehands spullen te verkopen. De meeste zijn nog goed bruikbaar hoewel ze niet nieuw zijn.

Ik loop langs de kleedjes, werp een vluchtige blik en denk bij de meeste spullen ´oude rommel´.
​Ik neem niet de moeite om goed te kijken, hoewel dat waarschijnlijk geweldig interessante koopjes zou opleveren.  Het overzicht ontbreekt en ik haak af. Kleedje naast kleedje, straat na straat steeds het zelfde beeld.

Af en toe is er een uitzondering. Iemand die de moeite heeft genomen om een tafel neer te zetten. Er ligt kleedje op de tafel dat gestreken is en vormt de basis om de spullen goed te presenteren.
De tafel staat niet te vol. De voorwerpen staan zo geordend dat er samenhang is.

Mijn oog wordt naar het setje kopjes getrokken. ´Ik heb er ook schoteltjes bij als u wilt hoor.´ Zegt de verkoper. 

​Herken je het tafereel? 

​Wat heeft jouw CV te maken met de kleedjes op de vrijmarkt?

Veel veertigers hebben een veelheid aan kennis en ervaring opgedaan. Deze is nog zeer bruikbaar en ze willen alles wat ze hebben inzetten om ervoor te zorgen dat ze snel weer aan het werk zijn. Hun profiel bevat verschillende soorten ervaringen en functies.

Ze roepen hun netwerk op: als je iets weet, neem gerust contact met me op. Deel mijn profiel in je netwerk.
Mijn blik valt erop en ik denk als eerste: ´Goede actie!´ Onmiddellijk daarna: ´Wat bied je nou aan? Waarvoor ben je in de markt?´
Toen ik die vraag pas stelde antwoordde de adverteerster: "Daar vraag je me wat... Wat ik zoek is daar waar een klant een vraag heeft, en ik de persoon ben dat op te lossen. Hoe doe ik dat dan?"

​Herken je haar dilemma?

Hoe profileer je je als je nog niet precies weet wat je wilt?

Onderstaande stappen hebben veel werkzoekenden geholpen om een eenduidig profiel te maken.
  1. Maak een keuze voor één van de functies die je zou willen bekleden.
  2. Neem een maand de tijd om je 100% op deze functie te focussen. Na een maand kan je keuze los laten.
  3. Pas je functieprofiel aan op LinkedIn.
  4. Werk je CV zodanig uit dat deze aansluit bij deze keuze.
  5. Definieer een doel voor je onderzoek en behandel je onderzoek als een full-time baan. Definieer iedere ochtend een (sub)doel in resultaten: bijvoorbeeld dat je die dag x mensen gesproken hebt over je ambitie in deze functie.
  6. Noteer aan het einde van iedere dag je inzichten van de dag. Het noteren van doelen en inzichten helpt je om snel en gericht te leren.  Beantwoord in ieder geval de volgende vragen:
    1. Welke inzichten heb ik verworven waardoor het daadwerkelijk vervullen van deze functie je nog aantrekkelijker lijkt?
    2. Welke inzichten heb ik verworven die me duidelijk maken dat iets anders beter zou passen? 
  7. Maak tijdens je onderzoek BTW lijstjes: Blijven, Twijfel, Weg. Welke aspecten wil je behouden, waar ben je nog niet uit en van welke dingen weetje dat ze niet bij je passen?
  8. Zoek naar vacatures voor deze functie
  9. Zoek gericht naar de netwerkgelegenheden waar je de meeste kans ziet om succes te behalen in het leggen van vervolgcontacten.
  10. Zoek discussiegroepen op op LinkedIn en voegwaarde toe aan discussies waar je vanuit dit vakgebied waarde aan kunt toevoegen. Wanneer mensen je inbreng waarderen merk je dit aan de nieuwe contact verzoeken die je krijgt. Je wordt de go-to persoon.
  11. Beslis na de maand onderzoek hoe je verder wilt. 
  12. Herhaal dit onderzoek voor alle functies die je in je eerdere profiel had staan

Kiezen betekent gekozen worden

Foto
​Geniet van het proces! Maak een spel van je onderzoek. Iedere stap die je zet is er een. Alles wat je leert is winst.

Je zult merken dat het focussen op 1 functie per maand het makkelijker maakt om te beslissen welke vraag je stelt, waar je heen gaat, waar je niet op in gaat etc.
Mensen komen naar jou toe als ze tips over die functie hebben.

Ondanks de focus: Komen er tijdens je onderzoek waardevolle kansen voorbij die niet 100% aansluiten bij je onderzoek passen, ga daar dan zeker op in. Het is niet de bedoeling dat je focus leidt tot een tunnelvisie.

​Aan het einde van je onderzoek ga je door op de functie die het meeste perspectief biedt. Voor jou in je professionele en persoonlijke groei en in werkperspectief.
Je kunt bij het kiezen je BTW-lijstjes bij benutten.

Het gebeurt  regelmatig dat werkzoekenden op deze manier organisch uitvinden wat de vervolgrichting voor hun verdere carrière wordt.

Stel je bij je profilering regelmatig de vraag hoe jouw kleedje op de vrijmarkt eruit ziet voor een werkgever. Hoe eenduidiger jij bent, des te beter je kunt zoeken en gevonden kunt worden.

Hoe profileer jij je op de arbeidsmarkt?

Nu ben ik benieuwd hoe jij je profileert op de arbeidsmarkt. Welk doel heb jij voor ogen om je keuze aan te scherpen? Deel hem hieronder, opschrijven van je doelen is de beste manier om ze te halen.

Heb jij zin om een flinke impuls te geven aan je professionalisering? Kom naar de eerstvolgende kennismakingsworkshop Creëer je Baan. Leer de zes stappen naar een succesvolle baancreatie en bepaal of jij deze zomer deel wilt nemen aan het versnelde traject in de summerschool Baan Als Business.
2 Reacties
Marcha Berentsen
5/5/2016 02:07:03 am

En wat als je wel je rol helder hebt maar niet weet in welke branche je zou willen werken? Dat is waar ik nu mee worstel.

Antwoord
Marjolein Kalter link
5/5/2016 05:32:34 pm

Dan doe je met de branche feitelijk hetzelfde als met de functie.
Misschien zijn er meerdere branches, of meerdere bedrijven waar je wel zou willen werken.
Je begint met 1 branche of 1 werkgever die je best oké vindt en je doet alsof dat voor jou de ideale werkgever is.
Dan ga je via google en door te netwerken op zoek naar wat ze doen in het veld van jouw expertise. Wat speelt daar? Wat zijn ze aan het veranderen? Hoe doen ze dat in vergelijking met andere bedrijven in dezelfde branche, of in vergelijking met andere branches.
Daar waar je signalen vindt dat het niet zo goed gaat op het vlak van jouw expertise kan je potentieel waarde toevoegen. Zie in contact te komen met een leidinggevende die daarmee worstelt. Als je met een kop koffie in gesprek bent over een onderwerp waar hij zijn hoofd over breekt, kom je als geroepen.
Als je een specifieke branche onderzocht hebt onderzoek je een maand later hoe het bij een andere branche gaat in jouw specialisme.

Antwoord

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Nieuwe blogs?

    Categorieën

    Alles
    Creativiteit
    Expertise
    Netwerken
    Sollicitatiegesprek
    Sollicitatietips
    Succes
    UWV

    Archieven

    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juli 2017
    Mei 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014

    Marjolein Kalter

    Trainer, spreker, coach schrijver die werkzoekers helpt om het werk te vinden dat perfect bij ze past.

    View my profile on LinkedIn

    Wil je meer?

    Wil je meer weten?
    Kom naar een kennismakingsworkshop!
    Schrijf je in