
Werkzoekenden hebben een CV en een LinkedIn-profiel.
En ze netwerken, zetten misschien een filmpje online, maken een mooi plaatje met daarin hun profiel. Alles bedoeld om zich als interessante kandidaat te profileren.
Werkzoekenden die gebruik maken van een website zijn er nog niet zoveel. Ligt daar een mogelijkheid?
Hoe kan een website jou helpen om aan de slag te komen?
Op een website kan je meer van jouw persoonlijkheid laten zien dan in een CV of een sollicitatiebrief.
Een sterke website laat zien hoe jij je verbindt met je toekomstige werkgever. Door je expertise te delen die voor hem relevant is. Want kennis is macht. Nog steeds. Vroeger betekende dit dat je je kennis zoveel mogelijk voor je zou moeten houden, anders gaat een ander met de eer strijken. Nu zie je dat kennis macht geeft als je deze deelt. Want hee, als je deze relevante expertise deelt, heb je vast nog meer relevante informatie te bieden.
Voor welke sollicitant is een website relevant?
- Ben jij een kenniswerker met een specialisme?
- Is jouw vak (geschreven) communicatie, of marketing?
- Heb jij een visueel vakgebied met een aansprekende portfolio zoals een fotograaf een vormgever of ontwerper?
Behalve dat jij deelt wat jij in huis hebt en wat jou in je vak inspireert en bezig houdt is het van groot belang dat het relevant is voor je doelgroep, je volgende werkgever. Wees specifiek en breng focus aan in je website.
Je wilt alleen de juiste mensen aantrekken.
Een website helpt je om te kiezen waar jij voor in de markt bent. Om je te profileren op jouw sterkten, je aspiraties, je expertise en hoe deze waarde toevoegen aan je nieuwe werkgever.
De generalist was in de vorige eeuw interessant. De enige generalist die nu interessant is, is de multi-specialist.
Voordelen van een website voor werkzoekenden
Je profileert je website op een ondernemende en professionele manier. Je laat zien voor wie je wilt werken, wat jou drijft, wat je product of dienst is en welke behoefte je daarmee vervult. Je laat je zien als werknemer met ondernemerskwaliteiten, de nieuwe werknemer.
Je -toekomstige- werkgever ervaart jouw toegevoegde waarde
Artikelen die relevant zijn voor je toekomstige werkgever helpen hem om problemen op te lossen waar jij raad mee weet. Daarmee breng jij jezelf in beeld als expert. Hij heeft de gelegenheid om door te vragen.
Je vakgenoten gaan je herkennen
Door regelmatig relevante artikelen te publiceren word je onder vakgenoten gezien. Je wordt uitgedaagd om steeds meer kwaliteit te leveren dankzij hun vragen en commentaren op je artikelen.
Je versnelt je professionele groei
Doordat jij je expertise deelt zullen anderen je wijzen op andere, meer en aanvullende informatie in je vakgebied. Als je je committeert om op vaste momenten, bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks, te publiceren heb je voor jezelf ook een stok achter de deur om verder te gaan. En hoe geïnspireerd je ook bent, bijna iedereen ervaart een stok achter de deur als een stimulans om verder te gaan.
Je wordt de go-to-person
Je stimuleert interactie met je netwerk, waardoor je verandert van de speld in de hooiberg naar de vuurtoren aan de kust.
Maak je een website of een blog?
Via WordPress.com kan je binnen een paar minuten starten met een gratis blog die je later kunt uitbouwen tot een website. Is je expertise vooral visueel dan zal een blog mogelijk te beperkt voor je zijn.
Welke pagina´s zet je in je website?
Home
Adresseer je zo direct mogelijk je ideale werkgever, zijn behoefte en jouw oplossingen. Binnen 2 seconden is het zaak dat je de aandacht hebt.
Expertise
Vertel iets over de producten of diensten. Wees specifiek over waarin je onderscheidend bent van anderen.
Over jou
Vertel je persoonlijke verhaal, je pitch, jouw waarom. Zet hier tenminste een goede professionele foto van jezelf op. Je kunt hier ook je CV als PDF in opnemen, maar maak van deze pagina niet de vervanging van je CV.
Aanbevelingen
Zet hier relevante aanbevelingen van vorige werkgevers. Niet je oud-collega´s medestudenten of vrienden, maar mensen die je betaald hebben voor wat je nu ook aanbiedt. Liefst met foto, naam, organisatie en/of korte video. Daarmee verhoog je jouw geloofwaardigheid.
Contact
Neem een simpel formulier op waarmee mensen je kunnen bereiken. Als je gebeld wilt worden: neem je telefoonnummer op.