Baan Als Business
telefoon: 06-53314600
  • Home
    • Programma
  • Boek
  • Agenda
  • Over mij
  • Ervaringen
  • BLOG
  • Contact

Zo wil een werkgever wél een kop koffie met je drinken

31/3/2016

8 Opmerkingen

 
"Wanneer stem jij in met een vraag van een onbekende sollicitant om een kopje koffie te drinken? ​Wat moet er in een open sollicitatiebrief staan wil jouw interesse gewekt zijn?"
Kop-koffie-met-werkgever-drinken
​Die vraag stelde ik aan Ton, een bevriende directeur. 

Werkzoekers willen het liefst direct aan tafel met de juiste persoon, de beslisser. 
Door netwerken, dankzij kruiwagens hoop je daar te komen. Netwerken is nu één van de beste manieren om aan het  werk te komen. 

Solliciteer je met tweehonderd anderen op een vacature dan is je statistische kans 0,5%. 

Mensen die minder dan een half jaar geleden exact de functie bij een andere organisatie bekleed hebben, maken de beste kans om via een vacature aan het werk te komen. Verder geeft solliciteren op vacatures een kleine kans. Vandaar mijn advies: Solliciteer niet op vacatures, creëer je eigen baan!

Ton gaf aan dat hij interesse voor koffie heeft wanneer werkzoekers een sollicitatie sturen waarin de volgende aspecten naar voren komen:

​Een relevant CV

Relevant betekent dat je een specialisme hebt in het vak of de bedrijfstak. Of je hebt relevante kennis in ervaring in een andere bedrijfstak die je weet te vertalen naar de organisatie die je aangeschreven hebt. Ton bestudeert altijd de CV´s. ”De basis moet op orde zijn,” zegt hij.

Kennis van de organisatie

“Zorg dat je de organisatie kent,” zegt Ton. “Laat blijken dat je de website bestudeerd hebt.” 
 Door te spreken met mensen uit het bedrijf of de bedrijfstak raak je beter op de hoogte van wat er speelt in het bedrijf of de bedrijfstak. Wat er de laatste maanden in de media gepubliceerd is over de organisatie of het vakgebied hoort vanzelfsprekend tot je voorbereiding. 

Wat is je relatie met de business? Het is van belang dat je iets met het bedrijf of de branche hebt. Wanneer je ´tegen suiker´ bent, solliciteer dan niet bij een leverancier van koekjes. 

Kom met een oplossing

Doe een voorstel aan het bedrijf waar je solliciteert. Maak een oplossingsvoorstel waarbij je blijk geeft van begrip van de situatie bij de organisatie. Zet daarin wat jij, vanuit jouw specifieke expertise, aan oplossingen denkt te kunnen bieden. Dat voorstel hoeft niet perfect te zijn.

Een directeur waardeert het wanneer sollicitanten zich kunnen verplaatsen in zijn positie en van daaruit voorstellen doen. Een interessant, onverwacht of spannend voorstel betekent dat de nieuwsgierigheid gewekt is. Wie zou die gast of dame zijn die met deze insteek komt? 

Wees de beste vriend

Eén van de lessen die Ton zelf uit het verleden heeft meegenomen is de volgende: Herhaal in jezelf vanaf de parkeerplaats tot aan het begin ven het gesprek voortdurend: ”Hij weet het nog niet, maar hij wordt mijn beste vriend.”

Deze mantra helpt je om te zorgen voor een goede sfeer. Vraag vooraf hoeveel tijd de ander heeft en respecteer die. Je gesprekspartner bepaalt of hij meer tijd voor je wil uittrekken.
Met belangstellende vragen en een open lichaamshouding wordt het nog beter. De manager of directeur die op zijn praatstoel zit geniet van een belangstellende luisteraar.

Maak aantekeningen. Daarmee ziet je gesprekspartner dat je het belangrijk vindt wat hij zegt.

Van de eerste tot de laatste indruk

​Een supertip van Ton is om van de allereerste entree tot na afloop in je auto te beseffen dat je een sollicitant bent.

Als Ton een kandidaat gesproken heeft loopt hij daarna langs medewerkers en de receptioniste die de sollicitant hebben zien komen en gaan. Hij vraagt naar hun indruk. “Lijkt je dat een goede collega?”

​Realiseer je dat de eerste indruk eerder begint dan wanneer jij de hand van de directeur schudt om de kop koffie te gaan drinken.

Gouden kans

Heb je wel oren naar het solliciteren met een voorstel? Zoek je naar de vertaling van jouw kwaliteiten naar een voorstel voor een werkgever? Innovatiebanen helpt je verder.

Met de workshop Ontdek je Persoonlijke Toegevoegde Waarde (PTW) verzamel jij jouw unieke ingrediënten voor een aanbod.

Dit voorjaar kan je na de PTW workshop ook inschrijven voor de Baan Bouw Bootcamp, een week waarin je de vertaling maakt naar een Business Case voor de werkgever waar jij een kop koffie mee wilt drinken.

​Heb je daar belangstelling voor? Schrijf je dan hier in voor de eerst volgende PTW workshop
Welke tip heb jij voor andere werkzoekers om succesvol een kop koffie te kunnen gaan drinken met een werkgever van jouw keuze?
Zet je reactie hieronder zodat de lijst met goede tips steeds langer wordt.
8 Opmerkingen
Ria Hulsmeijers
31/3/2016 11:39:21 am

Stap bij de werkgever binnen, proef de sfeer, vraag wie de leidinggevende is en kijk of je met deze persoon aan tafel kunt komen. Bel gewoon dat je interesse hebt in het vakgebied en organisatie. En probeer een afspraak te maken met de desbetreffende persoon.

Antwoorden
Marjolein link
3/4/2016 10:24:55 am

Dankjewel voor je bijdrage Ria,
Heb jij daar zelf positieve ervaringen mee?

Antwoorden
Maarten Freriks link
3/4/2016 08:49:31 am

Als werkgever deel ik je visie volledig, Marjolein. Genoeg mensen die interesse hebben in een gesprek om van mij te horen wat zij voor mij zouden kunnen betekenen. Maar als ik iemand zoek als werkgever, dan zet ik wel een vacature uit. Wil je aan tafel komen, maak dan vooral duidelijk wat je te brengen hebt. En dat moet meer zijn dan een flexibele persoonlijkheid of een goede collega. Want daar kan de schoorsteen niet van roken.

Antwoorden
Marjolein link
3/4/2016 10:28:20 am

Dank voor je input Maarten.
Weet je ook hoe kandidaten zich hebben voorbereid als ze met een goed voorstel komen?

Antwoorden
Maarten Freriks link
3/4/2016 11:55:32 am

Het gaat er om dat ze zich in ieder geval in mijn bedrijf verdiept hebben. Dat ze weten waar we voor staan en wat we doen. Dat ze weten wat ze kunnen en dat in het verleden bewezen hebben. En nog beter, dat ze ook al kunnen vertellen hoe ze voor ons bedrijf daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn. Ik weet er zijn veel werkzoekenden die van alles "denken te kunnen", maar waarom zou je als werkgever dat risico nemen? Zeker in een markt waarin er mogelijk ook werkzoekenden rondlopen die wel aantoonbaar resultaat hebben geboekt op het terrein waarop je iemand kunt inzetten.

Hedzer Kooistra link
4/4/2016 10:16:20 pm

Eigenlijk wel een kriebelige gedachte dat de directeur nog even langs de receptie en de medewerkers loopt om feedback te vragen.

Antwoorden
Marjolein Kalter link
5/4/2016 10:26:32 am

Beste Hedzer,
Helemaal eens.
En een goede toets of je alleen sympathiek bent tegen de directeur of ook tegen toekomstige collega´s.

Antwoorden
IDeals link
27/3/2018 01:28:40 pm

Dit artikel was erg interessant. Ik vind het heel erg leuk. Het is echt nuttige informatie.

Antwoorden

Je opmerking wordt geplaatst nadat deze is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Nieuwe blogs?

    Categorieën

    All
    Creativiteit
    Expertise
    Netwerken
    Sollicitatiegesprek
    Sollicitatietips
    Succes
    UWV

    Archieven

    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    May 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014

    Marjolein Kalter

    Trainer, spreker, coach schrijver die werkzoekers helpt om het werk te vinden dat perfect bij ze past.

    View my profile on LinkedIn

    Wil je meer?

    Wil je meer weten?
    Kom naar een kennismakingsworkshop!
    Schrijf je in
Powered by Create your own unique website with customizable templates.