Baan Als Business
telefoon: 06-53314600
  • Home
    • Online strategiegesprek
    • Een jaar lang loopbaanvragen
    • Programma
  • Boek
  • Agenda
  • Over mij
  • Ervaringen
  • BLOG
  • Contact

5 tips voor een succesvol tweede sollicitatiegesprek

29/9/2017

0 Reacties

 
Foto
​“Ja! Ik heb de baan!”  appte Rick me.
In de 35 gesprekken van het afgelopen jaar paste steeds iemand anders net iets beter in het profiel dan hij. Hij benaderde me om van de tweede naar de eerste plek te komen.

We hebben ons samen gebogen over zijn vraag: “Hoe ben ik succesvol in de tweede sollicitatieronde zodat ik de baan wél krijg?”

En het werkte. Hieronder volgen vijf tips voor jou.

Tip 1. Ken je meest aantrekkelijke kwaliteiten voor de vacature

Jij hebt veel ervaring. Zowel in je werk als in je leven.  In de sollicitatiebrief heb je succesvol de meest essentiële kwaliteiten belicht waardoor je het eerste gesprek kon voeren. De test van kennismaken en aftasten heb je doorstaan nu je voor de tweede ronde bent uitgenodigd.

Dit gesprek gaat verder de diepte in. Je ontmoet wellicht een senior collega, de eigenaar of je toekomstige leidinggevende en die willen weten of jij echt de aanvulling bent voor het team. Bestudeer de vacature nog eens heel precies. 
  • Welke punten heb je in je brief naar voren gebracht?
  • Welke kwaliteiten werden door de sollicitatiecommissie het meeste benadrukt?
  • Lees eens tussen de regels wat er niet staat, maar wat zou er kunnen spelen?
  • Is de functie misschien al voor de derde keer in drie jaar vacant? Hoe komt dat?
  • Straalt het bedrijf uit succesvoller te willen worden, maar bedoelen ze eigenlijk dat ze moeite hebben om te blijven bestaan?
Welke ervaring sluit het beste aan bij de vacature?

Maar ook: Op welke punten uit jouw cv kan je je voorstellen dat de werkgever jou door wil zagen? Wat vind je zelf je zwakste punten en hoe kan je mogelijke bezwaren bij de werkgever wegnemen?

Tip 2. Benadruk de aantrekkelijke kanten van de werkgever

In je sollicitatieactiviteiten gaat je primaire interesse uit naar de functie en de mogelijkheden die jij in de functie ziet.
Wat vind je van de werkgever? Kende je deze werkgever al? Stond hij op je short-list van favoriete werkgevers of kwam hij pas in beeld toen je de vacature zag? Bestudeer de website en andere publicaties nog eens vanuit de visie, waarden, ambities of doelstellingen die het bedrijf communiceert.
Noteer de punten waar jij je het meest in herkent.

Bijvoorbeeld:
Stel dat het bedrijf hard groeit en vooral veel jonge mensen in dienst heeft. Wanneer je in het gesprek de pluspunten van deze aspecten van deze werkgever benoemt, ervaren je gesprekspartners waarom jij een trotse collega van ze kunt worden. Spreek je waardering en herkenning uit en licht toe wat jouw senioriteit daaraan kan bijdragen.

Tip 3. Zorg dat je naam alvast rondgaat

Wanneer je bij een organisatie op gesprek gaat waar je al meerdere mensen kent die een positief beeld van jou hebben is het slim om te zorgen dat deze mensen weten dat je aan het solliciteren bent.
Jouw bekendheid en positieve reputatie werken mee aan je positieve uitstraling in je sollicitatiegesprekken.

Zorg dat je de mensen die je bij het bedrijf kent vooraf inlicht en vraag ze jou te supporten.
​Als je ze toch aan de lijn hebt kan je tegelijkertijd informeren wat de actuele ontwikkelingen in de organisatie zijn.

Tip 4. Ontdek welk probleem opgelost moet worden

Een vacature is een marketinginstrument voor veel bedrijven. "Het gaat goed met ons, wij zijn volop in ontwikkeling en daarom zoeken we iemand die ons verder helpt met een nieuwe … ".
Een vacature geeft vaak een verkapte oplossing aan voor een onderliggend probleem.
Noem het nooit hardop een probleem, bedrijven kennen alleen uitdagingen ;-) . 

Een bruikbare vraag is:
  • Wat gaat er mis gaat wanneer de vacature niet ingevuld zou worden?

​Bereid je op verschillende soorten antwoorden voor. Gebruik je fantasie en bespreek het met een sparringpartner zodat je meerdere scenario´s in beeld hebt.
Stel deze vraag op een subtiele manier zonder de sollicitatiecommissie in verlegenheid te brengen.
Hun antwoord helpt jou om te bepalen of jij de oplosser voor dit probleem bent en of je de functie echt ambieert. Jij bent ook de werkgever aan het toetsen. En je wilt een realistisch beeld van de functie krijgen.

Tip 5. Bepaal of je de gewenste oplossing kunt leveren

“Welk resultaat verwacht u van me in het komende half jaar?” Die vraag helpt je op een aantal punten verder.
  • Je positioneert je als resultaatgericht persoon naar de werkgever.
  • Je weet hoe de werkgever naar de functie kijkt (een vaag antwoord geeft jou ook een indicatie)
  • Je kunt inschatten of je dit doel kunt halen

Bedenk ook vooraf wat jouw extra toegevoegde waarde voor de werkgever kan zijn.
Je kunt deze in de loop van het gesprek duidelijk maken, maar het kan ook zijn dat je als een afsluiter je extra toegevoegde waarde laat vallen. Je gesprekspartner ontdekt dan dat je nog meer in te bieden hebt dan hij inmiddels al weet.
Wees voorzichtig met een dergelijke cliff-hanger als je vermoed dat je over gekwalificeerd bent voor de functie en je daarmee je toekomstige leidinggevende in verlegenheid zult brengen.

Wat helpt jou verder?

Rick had zich grondig voorbereid op deze punten waardoor hij in het tweede sollicitatiegesprek niet meer voor verrassingen kwam te staan en een aanbieding van de werkgever kreeg.
Welke vraag heb jij als je wordt uitgenodigd voor de tweede ronde? Noteer je vraag gerust hieronder.
0 Reacties

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Nieuwe blogs?

    Categorieën

    Alles
    Creativiteit
    Expertise
    Netwerken
    Sollicitatiegesprek
    Sollicitatietips
    Succes
    UWV

    Archieven

    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juli 2017
    Mei 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014

    Marjolein Kalter

    Trainer, spreker, coach schrijver die werkzoekers helpt om het werk te vinden dat perfect bij ze past.

    View my profile on LinkedIn

    Wil je meer?

    Wil je meer weten?
    Kom naar een kennismakingsworkshop!
    Schrijf je in