Baan Als Business
telefoon: 06-53314600
  • Home
    • Programma
  • Boek
  • Agenda
  • Over mij
  • Ervaringen
  • BLOG
  • Contact

De sollicitatiebrief die wel leidt tot een uitnodiging

19/1/2017

7 Comments

 
Uitgenodigd voor sollicitatiegesprek
​Als ik maar aan tafel kwam,  dan zou ik de baan wel krijgen! Een van de grootste frustraties van sollicitanten is dat ze bij het solliciteren op een vacature niet worden uitgenodigd.

Herken jij dit ook?
Je krijgt geen reactie, je past niet in het profiel, de functie is niet meer beschikbaar of je krijgt een algemene afwijzing met de mededeling dat er honderden sollicitanten waren.
​
Jij laat je niet kennen en  gaat door. Honderden sollicitaties. Iedere nee is een stap dichter bij ja. Intussen begint het te knagen aan je zelfvertrouwen. Je merkt dat het steeds meer energie kost om je goed voor te bereiden, je in te leven in de werkgever en de functie. Je brieven en je CV worden steeds meer standaard. Dan wordt je tenminste niet teveel geraakt als je afgewezen wordt

​Hoe schrijf je de sollicitatiebrief die WEL opvalt?

1.    Gebruik vacatures  als indicatie dat er beweging is
Bedrijven met vacatures zijn in beweging. Ze veranderen, groeien of krimpen. Is je oog op een interessante functie gevallen? Mooi!  Er is beweging in de organisatie. Waar beweging is, zijn mogelijkheden. Je bent dus mogelijk iets interessants op het spoor.

2.    Solliciteer niet op de vacature
Ja, je leest het goed, solliciteer NIET op de vacature. Dat doen honderden mensen al. Wanneer een vacature gepubliceerd wordt, is de functie al een slordige zes weken beschikbaar. Als je nu solliciteert komt je sollicitatie erbij op de grote hoop.

3.    Doe onderzoek naar de organisatie op het vlak van jouw expertise
Onderzoek de organisatie. Focus daarbij op jouw expertisegebied. Is dat financiën? Logistiek? Gezondheid? HR? ICT?  Zeker als het een groot bedrijf betreft is het nodig om te focussen.
  • Bestudeer  vacatures die de afgelopen maanden gepubliceerd zijn. Wat is er gaande in de organisatie? 
  • Wat lees je door de vacatures heen over de richting van veranderingen binnen dit bedrijf?
  • Wat kan je over de organisatie vinden in de pers?
  • Heb je mensen in je netwerk die dat bedrijf kennen als klant, leverancier of (voormalig) werknemer? Wat kunnen zij je vertellen over wat er gaande is?
  • Op de bedrijfssite vind je vanzelfsprekend alleen de gewenste berichten. Waardevol voor de gewenste oplossingsrichting.
​
4.    Formuleer wat jij kunt bijdragen 
Nu je jouw nieuwsgierigheid en onderzoek vaardigheden hebt uitgeleefd, heb je vast een idee over dit bedrijf. Wat is er volgens jou aan de hand? Wat heeft deze organisatie nodig? En wat zou jij daaraan kunnen en willen bijdragen? Zet je oplossing eens in je eigen bewoordingen op papier. Spiegel jouw ideeën eens aan mensen die meer over de organisatie kunnen weten en scherp je idee voor een oplossing verder aan.

5.    Schrijf een gesloten open sollicitatiebrief
Vertaal je diagnose in een voorstel voor dit bedrijf. Maak daar een gesloten open sollicitatiebrief van.
 
Wat is een gesloten open sollicitatiebrief?
Een open sollicitatiebrief is grofweg:
Beste…. wat heeft u een boeiend bedrijf, ik ben die en die en ik kan dat en dat. Graag zou ik met u een kopje koffie willen drinken om te bespreken wat ik kan bijdragen.

In de gesloten open sollicitatiebrief voeg je toe: Ik heb diverse ontwikkelingen in uw bedrijf bestudeerd en ik meen het volgende te zien. Dan schrijf je op wat je gezien hebt en wat jouw voorstel kan opleveren voor die organisatie. Zorg dat je dit op een ondersteunende manier opschrijft. Dan profileer jij je als een helper en niet als een criticus. Ook leidinggevenden willen graag gewaardeerd worden.

6.    Solliciteer op het op te lossen probleem van een organisatie
Zorg ervoor dat je een bijdrage levert aan de oplossing van het probleem waar de organisatie mee lijkt te worstelen. Noem het een uitdaging, maar hoe groter de ellende in een organisatie is, hoe meer kans je maakt als je de resultaten van je oplossing beschrijft.  

Let op: schrijf niet je complete projectvoorstel en de acties, maar het EFFECT dat jouw oplossing heeft voor de organisatie.  Een interessante daling van de kosten, of stijging van de omzet. Een aantoonbare daling van het ziekteverzuim of een stijging van de innovatiekracht. Waar gaat het bedrijf plezier krijgen van jouw oplossing? En hoe je dat doet wil je in het gesprek toelichten.

De directeur wil een kop koffie met je drinken

Wat is het effect van zo´n brief? De meeste directeuren en senior managers die ik ken, vinden het geweldig wanneer iemand met hen meedenkt. Je helpt om oplossingen te verzinnen voor de problemen die op hun bordje liggen.

Ook als je voorstel niet precies de spijker op de kop slaat, heb je een grote kans dat de bewuste leidinggevende jou wil spreken. Jij bent onderscheidend. Ze komen namelijk vaker bedelaars om een baan tegen dan oplossers. Je hebt grote kans op een interessant en waardevol gesprek. Mocht het niet tot een aanbieding leiden dan heb je weer super waardevolle informatie en feedback  gekregen van een manager of directeur. Als het klikt tussen jullie beiden zal hij je vast onthouden.

Waarom kom jij wel aan tafel?

-    Je hebt als enige een brief geschreven, want er was geen vacature
-    Je hebt je direct tot de relevante persoon gericht
-    Je hebt laten zien dat je je echt in de organisatie hebt verdiept
-    Je hebt je geprofileerd als een oplosser die zijn nek uit durft te steken
-    Je hebt laten zien wat je ervaring waard is

Wat helpt jou verder?

Heb jij wel eens iets dergelijks uitgeprobeerd? Of ben je bezig met een dergelijk project Wat is jouw ervaring? Heb je vragen of aanvullingen?
7 Comments
Hans
19/1/2017 08:45:55 am

Een verfrissende aanpak! In de praktijk zal ik altijd iemand uitnodigen die zich op beschreven wijze heeft voorbereid. Het is prettig met iemand van buiten het bedrijf te spreken die zich werkelijk heeft verdiept. De koffie staat klaar!

Reply
Marjolein Kalter
19/1/2017 10:38:12 am

Dank voor je perspectief van werkgever Hans!

Reply
Ton Baas link
19/1/2017 09:32:43 am

Zeer mooie checklist met erg herkenbare tips om contactpersoon te verleiden om te komen tot een gesprek...maatwerk en je verdiepen in bedrijf en contactpersoon via social media en websites...en vooral intensief investeren in luisterend gesprek

Reply
Marjolein Kalter
19/1/2017 10:40:16 am

Dank Ton,
mooie werkgeversaanvulling:
Actief luisteren naar de manager/directeur met wie je in gesprek bent.
Luisteren om te begrijpen en je voorstel nog beter aan te laten sluiten

Reply
Theo Uijttewaal
20/1/2017 10:15:00 pm

Iemand die de moeite heeft genomen om zich te verdiepen in de organisatie en kan aangeven wat hij of zij kan toevoegen heeft heeft een hele grote pre maar is jammer genoeg een uitzondering.

Reply
Droombaan link
9/2/2017 05:03:18 pm

Duidelijk verhaal! Goede tips. Ik ga hier wat mee doen!

Reply
Marjolein
9/2/2017 06:44:49 pm

Dankjewel voor je reactie!
Ik ben heel benieuwd wat het je brengt!

Reply

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Nieuwe blogs?

    Categorieën

    All
    Creativiteit
    Expertise
    Netwerken
    Sollicitatiegesprek
    Sollicitatietips
    Succes
    UWV

    Archieven

    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    May 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014

    Marjolein Kalter

    Trainer, spreker, coach schrijver die werkzoekers helpt om het werk te vinden dat perfect bij ze past.

    View my profile on LinkedIn

    Wil je meer?

    Wil je meer weten?
    Kom naar een kennismakingsworkshop!
    Schrijf je in
Powered by Create your own unique website with customizable templates.