
´Het is van belang dat je jezelf bent, dan ben je geloofwaardig en specifiek.´
Een dergelijke uitspraak kan vaak op instemmend knikken rekenen.
Wat is geloofwaardigheid in werk vinden?
Maar wat is geloofwaardigheid eigenlijk? Hoe verhoog je je geloofwaardigheid onmiddellijk wanneer je met iemand in gesprek bent?
Wat vindt een werkgever belangrijk aan een werknemer?
1900
Rond 1900 luidde een personeelsadvertentie ongeveer: ´Handjes gevraagd´. Wat eraan vast zat was eigenlijk niet van belang. De handjes waren het verlengstuk van de machine. Als het productiemiddel ´handjes´ maar bleef werken en niet zeurde.
1990
De scheiding tussen werk en privé was normaal in de jaren ´90. Wat je privé deed, moest je maar privé houden. In ´de baas zijn tijd´ werd je geacht een goede functionaris te zijn. Een werkgever vond vooral de kennis en de ervaring van iemand belangrijk. Je hoeft elkaar niet leuk te vinden, als je je werk maar goed doet.
Ik herinner me dat mijn jarenlange relatie in de jaren ´90 stuk liep. Een heftige periode die me veel energie koste. Letterlijk. Met mijn 1,80m woog ik op enig moment minder dan 60 kilo. Sprinkhaan noemden sommige collega´s mij. Ik heb alleen mijn leidinggevende in vertrouwen verteld dat mijn relatie op knappen stond. Ik voelde me daartoe verplicht omdat ik niet wist of ik deze fase door zou komen zonder ziek te worden. Voor de collega´s hield ik dit voor me.
2016
NU zijn begrippen als Personal Branding en je USP heel gewoon. De scheiding tussen privé en werk is met het nieuwe werken vervaagd. Je boekt je vakantie tijdens werktijd en op het strand zit je je werkmail te checken.
Een werkgever kan per functie tien uitstekend gekwalificeerde functionarissen vinden die voldoende kennis en ervaring hebben om een vacature te vervullen. Wie jij bent als mens is dé onderscheidende factor.
Daar doet je toegevoegde waarde vanuit je persoonlijke levenssfeer zijn intrede.
Hoe maak je de kanteling in je denken als werkzoeker?
Wanneer je in je persoonlijke leven dingen hebt meegemaakt en doorleefd, noem je dat een gat in je CV. Je weet dat je persoonlijkheid van belang is, maar hoe pas je dat toe op je eigen profiel?
Hoe maak je een van een gat in je CV een USP?
Van verandermanager naar jongerencoach
Hij kreeg een hersentumor en raakte zijn werk kwijt. Een heftige periode en een periode van herstel volgde. Hij had altijd als interim manager en verandermanager gewerkt. Een stressvolle baan. Na zijn ziekte paste dat werk hem niet meer. Hij volgde een coachopleiding en wil jongeren coachen. Maarja, hoe geloofwaardig is hij als jongerencoach?
Maarten wilde niet te koop lopen met zijn persoonlijke verhaal (de oude moraal van privé hou je maar voor je was ook hem erg goed bekend.)
Na een gesprek adviseerde ik hem om zijn persoonlijke situatie wel in te brengen en nog iets preciezer te worden in zijn doelgroep:
- Richt je op jongeren (of hun ouders) die zelf (of in hun directe familiesfeer) te maken hebben gehad met een ernstige ziekte en die zoeken naar hoe ze (weer) vorm geven aan hun leven.
- Deel hoe het is om je leven weer ´terug´ te krijgen na een ernstige ziekte. Hoe vind je een antwoord op de vraag: Wat zal ik de komende 30 jaar eens gaan doen? Of zou ik toch over een jaar dood zijn?
- Pas je kennis en ervaring toe als veranderingsmanager in organisaties.
- Vertaal jouw werkervaring en levenslessen om naar een begeleiding om hun leven op de rit te krijgen zodat ze vol kunnen leven.
Maarten heeft weinig werkervaring in het coachen van jongeren. Hij is wel vader. En hij heeft vanuit zijn ziekte hij iets unieks doorgemaakt waaruit hij de levenslessen kan doorgeven. De onderbouwing van zijn verhaal is onmiddellijk geloofwaardig.
In plaats van ´een gat in zijn CV´deelt hij zijn persoonlijke ervaring.
Hoe vertaal jij jouw levensgebeurtenissen naar je werk?
Neem het mee in je profilering, in gesprekken, op je CV, in je LinkedIn profiel, bij netwerkbijeenkomsten. Mensen gaan jou onthouden en je grootste tegenslag in het leven kan op die manier je grootste gift worden. Daar kan geen opleiding of reguliere werkervaring tegenop. Deel je ervaring hieronder en inspireer anderen daarmee.
Zoek jij naar woorden om jouw persoonlijke ervaringen toe te voegen aan je zakelijke toegevoegde waarde? Op een geloofwaardige manier?
Kom naar de workshop Creëer je Baan, maak kennis met het 180° anders solliciteren middels het Baan Als Business model en bepaal of je deel wilt gaan nemen aan het volgende Baan Als Business programma.