
Op LinkedIn stond pas een mooie posting van Hedzer Kooistra van Wekr.
Uit die quote sprak compassie met werkzoekenden, die aan het worstelen zijn om werk te vinden. En doorgaan. Ja, petje af!
“Mag ik hem omdenken? “zette ik erbij als commentaar
Ik geloof in de kracht van werkuitvinders....
Ik geloof in hun kennis, ervaring en creativiteit.
Hun vermogen om deze talenten om te zetten naar toegevoegde waarde voor hun toekomstige werkgever. Die daar graag over in gesprek gaat.
Hoe is dat voor jou, werkgever?
Tijd voor een kop koffie?
Wat is er mis met werkzoekers?

Werkzoekers zijn actief op zoek naar de vacature waar zij optimaal op passen. Ze bereiden zich voor en stellen bij de werkgever vragen over de vacature. Ze Verdiepen zich in de mogelijkheden. Ze onderzoeken waar zij het verschil kunnen maken. In hun brief, hun CV of via andere kanalen.
Als ze op gesprek uitgenodigd worden zetten ze hun beste beentje voor om authentiek te zijn, om zich zo goed mogelijk te presenteren en om de tips van hun loopbaanadviseur zo goed mogelijk op te volgen. Opdat hun inspanningen beloond worden met een baan waarin ze aan de slag kunnen.
En toch, Werkzoekers zijn deelnemers aan een stoelendans met veel dansers en maar één stoel.
Het vraagt kracht en drive en blijvende inzet om als werkzoeker een baan te veroveren. Zo ontstaan er niet meer banen. De focus van werkzoekers blijft gericht op de banen schaarste. Ploeteren. Hoe kan dat anders?
Wanneer je als werkuitvinder de markt benadert ontstaan er andere mogelijkheden.
Wat is een werkuitvinder?
De route van een werkuitvinder loopt via andere paden.
Wat doen werkuitvinders?
- Werkuitvinders weten de verbinding te leggen tussen hun ervaringen, hun talenten, kwaliteiten en wensen en de mogelijkheden op de markt.
- Ze weten wie een probleem heeft dat zij kunnen oplossen. Waarvoor de afnemer ook wil betalen.
- Werkuitvinders hebben er plezier in om hun expertise te vergroten naar meer toegevoegde waarde.
- Werkuitvinders gaan op zoek naar de specifieke doelgroep die zij willen helpen.
- Werkuitvinders gaan aan het werk om erachter te komen wat in de markt speelt op het vlak van hun expertise.
- Werkuitvinders netwerken om in contact te komen met de doelgroep die ze kunnen helpen.
- Werkuitvinders netwerken om zich verder te bekwamen, om vakgenoten te ontmoeten, om hun marktonderzoek te doen.
- Werkuitvinders drinken een kop koffie met hun doelgroep als potentiële partners. Ze richten zich op een werkgever als een winkelier op een klant.
- Werkuitvinders voegen iets toe aan de werkgever. Ze geven gehoor aan de wensen van de klant, niet slaafs, niet door overal ja op te zeggen, maar door vanuit de verbinding en de relatie met de ander hun oplossingen neer te leggen.
- Werkuitvinders bewandelen een langere onderzoeksroute voordat ze tot een sollicitatie komen omdat ze buiten de vacatures om gaan.
- Werkuitvinders blijven naar wegen zoeken om te verbeteren, om te groeien en om te komen tot een overeenkomst met een nieuwe werkgever. In een arbeidsverhouding als werknemer/werkgever, of als ondernemer opdrachtgever.
Ben jij ook een werkuitvinder?
Heb je de klok horen luiden en heb je een vermoeden waar de klepel hangt? En wil je meer? Dat kan.
Kom naar een kennismakingsworkshop Baan als Business.
Daar leer je meer over de route van werkzoeker naar werkuitvinder. Schrijf je hier nu in!
Oriënteer je op de mogelijkheid of het Baan Als Business programma voor jou de route wordt naar een succesvolle werkuitvinder.
Nodig anderen ook uit, door dit artikel met ze te delen.
Wat is jouw belangrijkste vraag om van werkzoeker werkuitvinder te worden?
Plaats je vraag hieronder zodat ik je verder kan helpen