
Maar een paar dagen voor het gesprek raak je in de stress.
De onzekerheid speelt op, je hebt je geprofileerd als het schaap met 6 poten, maar kan je dat beeld in een gesprek overeind houden?
De sollicitatiecommissie wordt in jouw hoofd een steeds fellere tegenstander die erop gericht is om je onderuit te halen. Degene die het meest geloofwaardig weet te maken dat hij een schaap met 6 poten is slaagt voor de test en wordt aangenomen.
Waanzinnig eigenlijk.
Niemand is een schaap met 6 poten. En degene die zich het beste kan ´verdedigen´ is niet persé de beste kandidaat voor het bedrijf.
Wat is een sollicitatiestrategie die werkt?
Richt je op de relatie
Stel je voor dat je met een date om tafel zit met een kop koffie en die straalt uit: "Neem mij, neem mij! Ik ben de allerleukste en de allerliefste en ik zal alles doen!"
Je weet niet hoe snel je van deze persoon af moet komen.
Als jij instemt met alles wat voorgesteld wordt, maak je jezelf ongeloofwaardig.
Net als playing hard to get overigens ;-).
Wees authentiek

Iedereen is uniek. In je DNA, in wie je geworden bent, met al je eigen-aardigheden. Daarom word je gewaardeerd en geliefd door de mensen om je heen. Wees niet de kopie van de ideale beschrijving van je functie. (dat doen de andere kandidaten al).
- Ken je waarden, je kwaliteiten en je motivatie waarvoor jij je in wilt zetten.
- Wees helder over wie jij bent en waar je voor staat.
- Wees jezelf! Bereid je goed voor en weet wat je wel en niet te bieden hebt.
Verplaats je in de werkgever
Deze mensen zijn bezig om een prima kandidaat uit te zoeken die hun organisatie verder helpt. En 200 kandidaten proberen duidelijk te maken dat zij degene zijn. Dat is een hele opgave!
Als jij niet bezig bent om je hachje te redden, als je je écht verplaatst in de werkgever dan komt dat over.
De sollicitatiecommissie bestaat uit mensen die graag net als jij gezien en gehoord worden. Jouw empathie met hun opgave om de beste kandidaat uit een groep van 200 te kiezen geeft je een voorsprong.
Als jij merkt dat je hier niet de meeste toegevoegde waarde voor de ander kunt bieden, maak het bespreekbaar. Je helpt jezelf en de ander ermee.
De werkgever wil ook liever aardig gevonden worden dan afwijzen. Soms ontstaat er een nieuwe opening. Je gesprekspartner kan op ideeën gebracht worden voor een andere functie omdat jij hem geholpen hebt met delen waar jouw toegevoegde waarde ligt.
Ontdek het probleem achter de vacature

Zeg je: ik ben de functionaris, dan handel je als een arts waarvan de patiënt zegt: ik heb paracetamol nodig.
En de arts richt zich op de verschillende vormen van paracetamol zonder vast te stellen of paracetamol wel de oplossing van het probleem is.
Richt je op het achterhalen van het probleem achter voorgestelde oplossing, achter de vacature.
Wat speelt er? Waar heeft de organisatie last van? Hoe toont dat zich?
Hou de sfeer van het gesprek goed in de gaten. Je brengt de sollicitatiecommissie op andere gedachten. De scheidslijn tussen verrassend en vervelend gevonden worden is dun.
Als je je richt op het willen helpen om het probleem op te lossen, kom je erachter of dit een probleem is dat jij kan helpen oplossen.
Richt je op het effect van de oplossing
De oplossing is wat de functionaris weet te realiseren voor het bedrijf. De belofte die je in je hebt.
Je moet de kennis en ervaring bezitten voor de oplossing.
Maar bovenal moet je in staat zijn om het gewenste effect van de oplossing te bereiken. En het gewenste effect zit in het gevoel van de werkgever. Wanneer is hij blij met jouw oplossing?
Achterhaal de drijfveer van de organisatie. Zorg ervoor dat de oplossing die jij biedt daarop aansluit.
En als de gewenste oplossing niet aansluit bij wat jij te bieden hebt, dan weet je dat dit jouw functie niet is.
Wat wil jij weten over grip op sollicitatiegesprekken?
Laat ze hieronder achter en ik beantwoord je vraag.
Of heb je nog meer tips?