Baan Als Business
telefoon: 06-53314600
  • Home
    • Online strategiegesprek
    • Een jaar lang loopbaanvragen
    • Programma
  • Boek
  • Agenda
  • Over mij
  • Ervaringen
  • BLOG
  • Contact

Sollicitant, wie is je klant?

13/11/2014

0 Reacties

 

Zou dit ´m dan worden?

Zou dit´m dan worden?
Voordat je een baan hebt ben je vaak honderden sollicitaties verder.

En je bent niet de enige: dit overkomt heel veel mensen.
Je hebt je voorbereid op een vacature die je aansprak en een brief geschreven. Daarna heb je afgewacht. En gebeld: is mijn sollicitatie aangekomen? Misschien heb je een ontvangstbevestiging gehad.
En enige tijd later een afwijzing.
Je hebt gebeld wat de reden voor de afwijzing was en daarop kreeg je een algemeen antwoord.
Hoewel je eigenlijk al niet meer rekende op een positieve reactie ben je toch teleurgesteld.


Weer niet uitgenodigd :-(

Raak jij ook gefrustreerd over de respons op je sollicitatie?

o     Als sollicitant doe je je best om aan je volgende betaalde werk te komen.
o     Je zoekt naar beschikbare vacatures en solliciteert daarop.
o    Vaak krijg je moeilijk goede informatie over de functie te pakken.
o    Sommige vacatures lijken je op het lijf geschreven.

o    Regelmatig hoor ik dat mensen geen ontvangstbevestiging ontvangen. o    De reactie is algemeen, komt laat, of blijft achterwege.
o    In heel veel gevallen word je niet voor een sollicitatiegesprek uitgenodigd.
o    Het kost veel energie om je iedere keer weer op te laden.

o    Je
krijgt niet de baan. Om gek van te worden!

Wat moet je met de afwijzing: iemand anders paste beter in het profiel?
Misschien heb je het idee dat er eigenlijk gediscrimineerd wordt op leeftijd (te jong of te oud), ervaring (teveel of te weinig), etnische achtergrond (te zwart of te wit) of iets anders in jou wat je niet kunt veranderen. Je bent geneigd om de schuld bij de werkgever te leggen. Maar......

Wat zou jij doen als je in de schoenen van de werkgever stond?

Verplaats je eens in de positie van de werkgever
en behandel hem zoals jij behandeld zou willen worden.
Hij is je klant en wil iets kopen.
Een klant wil begrepen worden.
Hoe help je hem met de beste keuze?


Hij heeft de keuze uit 200 tot 500 kandidaten.

o    Dat is een luxe want hij heeft een ruime keuze.

o    Al die reacties op een vacature vormen ook een probleem.
o   Je kan je voorstellen dat hij als werkgever ook door de bomen het bos niet meer ziet met zoveel kandidaten.

Actie: Zorg ervoor dat jij je potentiële werkgever begrijpt. Weet wat hij belangrijk vindt. Vertel klip en klaar waarom jij de perfecte kandidaat bent. Wees opmerkelijk!
Hij moet uiteindelijk 1 kandidaat kiezen die past bij de functie, het team, het bedrijf en de beloning
o    Sollicitanten met een warme entree hebben de voorkeur
o    Sollicitanten die onder de aandacht zijn gebracht het bestaande personeel hebben vaak de filter van ´ons         soort mensen´ al gepasseerd.


Actie: Zorg voor warme netwerkcontacten met mensen bij organisaties waar jij graag zou willen werken.

De voorselectie gebeurt door een recruiter. Niet de direct verantwoordelijke manager.
o    De eerste schifting is grof: zonder de 5 belangrijkste woorden val je af.
o    Maak geen taalfouten.
o    Wanneer je belt kom je bij een niet direct betrokkene uit.
o    Jonge recruiters kunnen ervaring van sollicitanten vaak niet goed              matchen met de functie. Ze kennen de situatie niet zelf.

Actie: Investeer tijd en moeite om extra informatie in te winnen over de baan bij mensen die weten waarover ze praten.

Hij heeft beperkte tijd en capaciteit beschikbaar
o    En dus een beperkt budget
o    De sollicitatieprocedure is een deel van zijn werk, niet zijn baan.


Actie:
Solliciteer niet voor de vorm als je de baan niet echt wilt. Solliciteer anders en ergens anders.

Iedere nee is een stap dichter bij een ja

  • Het is niet eenvoudig om een baan te vinden,
    maar als je niet solliciteert heb je jezelf al afgewezen.
  • Trek een afwijzing je niet te persoonlijk aan.
    Iedere nee is een stap dichter bij ja.
  • De werkgever heeft een enorme klus om van honderden sollicitanten
    de beste uit een kleine voorselectie te kiezen.
  • Als je de baan echt wilt, maak er een spel van.
    Wees creatief in verzinnen hoe jij degene bent die het verschil maakt.
  • Zorg voor een opmerkelijke sollicitatie!
    Zorg dat deze jou als persoon versterkt en in de smaak valt bij je opdrachtgever.

Wat is jouw tip?

Laten we elkaar helpen: deel hieronder hoe jij JOUW sollicitatie opmerkelijk maakt.

Wil je meer weten over het succesvol zijn in werk vinden?
Kom naar een workshop Baan Als Business. Schrijf je hier in, het is gratis.


0 Reacties

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Nieuwe blogs?

    Categorieën

    Alles
    Creativiteit
    Expertise
    Netwerken
    Sollicitatiegesprek
    Sollicitatietips
    Succes
    UWV

    Archieven

    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juli 2017
    Mei 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014

    Marjolein Kalter

    Trainer, spreker, coach schrijver die werkzoekers helpt om het werk te vinden dat perfect bij ze past.

    View my profile on LinkedIn

    Wil je meer?

    Wil je meer weten?
    Kom naar een kennismakingsworkshop!
    Schrijf je in