Baan Als Business
telefoon: 06-53314600
  • Home
    • Programma
  • Boek
  • Agenda
  • Over mij
  • Ervaringen
  • BLOG
  • Contact

Verhoog je zichtbaarheid op LinkedIn: 10 simpele tips

21/5/2015

1 Comment

 
Foto
Netwerken is de belangrijkste strategie op weg naar nieuw betaald werk. 
70% van de hogeropgeleide werkzoekers van middelbare leeftijd vindt nieuw werk door te netwerken. 
LinkedIn is het nummer 1 netwerk voor werkzoekers, zeker in Nederland. 

Veel actieve werkzoekers richten hun energie op zoeken naar vacatures. Zorg ervoor dat jij interessant bent en goed gevonden kunt worden door degenen door wie je gevonden wilt worden. De onderstaande tips zijn eenvoudig en effectief als je ze toepast.

1. Plaats een goede profielfoto

2. Zet in je headline wat je toegevoegde waarde is

Laat een professionele fotograaf een portretfoto maken waarop je met een glimlach in de camera kijkt. Draag kleding waarin je gaat solliciteren, die past bij jou, je gewenste werk en de werkgever of opdrachtgever waarvoor je wilt gaan werken.
In je samenvatting kan je  3000 woorden kwijt. Gebruik deze ruimte met waardevolle informatie voor je doelgroep (en voor recruiters). 
Richt je op je doelgroep, je ideale klant of opdrachtgever. Dus: herkent u dit probleem? Wilt u ook dit resultaat op deze manier? Dan kan ik u helpen. Ik heb deze resultaten behaald op dit vlak.

Beschrijf wat jij kunt bieden in de context van de ander. Roep de lezer op om in actie te komen.
Voeg drie soorten oproepen toe om de lezer te activeren: 
• Je e-mailadres, mobiele telefoonnummer (Neem contact met me op)
• Een link naar een resultaat van jou: een artikel, white paper, publicatie, presentatie (lees hier over..)
• Een link naar je blog, website of videokanaal met waardevolle actuele content. (Deel met....)

4. Neem relevante ervaring op

6. Gebruik de woorden van je toekomstige werkgever

Beschrijf welk probleem je voor welke partij oplost. Managen, coördineren, adviseren, coachen en projecten leiden zijn lege begrippen. Het zijn rollen en vaardigheden. Ook een alleskunner wordt nooit gezocht zonder verdere specialisatie. 
Voeg context en content toe aan je headline. Daar kan je bij aangeven dat je beschikbaar bent.
Voorbeeld: 
Coördinator zegt niets. Geen enkele organisatie zoekt iemand met alleen dit predicaat.
Coördinator in de zorg zegt al meer. 
Coördinator in de zorg met een specialisme op thuiswonende hoog intelligente autistische kinderen. 

3. Benut je samenvatting

Wat je in je tijdlijn komt te staan is relevant voor je toekomst. Alles uit je CV wat er niet toe doet mag ingekort worden. Je kunt het ook weglaten. LinkedIn is geen online CV.

5. Beschrijf je resultaten 

Beschrijf wat je geleverd hebt. Wat was je toegevoegde waarde? Welk resultaat heb je behaald? Wat heb je opgeleverd in een project? Wat had de klant eraan? Welk voordeel bood het de organisatie? Een beleidsplan is waardevol door zijn succesvolle implementatie, niet doordat het (alleen) geschreven is.
Hanteer de terminologie die je doelgroep gebruikt. Bijvoorbeeld: Lees je in jouw ideale branch of bedrijf vooral het begrip consultant? Gebruik dan het woord consultant en niet adviseur.

7. Vraag aanbevelingen

Vraag om aanbevelingen (recommendations) op resultaten uit je meest relevante werkverleden. Recommendations zijn van echte mensen in hun woorden. Dat maakt ze zo waardevol. Relevante aanbevelingen komen van klanten en vorige leidinggevenden. Aanbevelingen van collega’s zijn relevanter als je collegiale samenwerking primair van belang is in je toekomstige functie.
Als je als inkoper aan de slag wilt zijn ook aanbevelingen van leveranciers waarmee je constructief hebt samengewerkt relevant.
Laat aanbevelingen van vrienden, familieleden en studiegenoten weg. 
Heb je een onderscheidende hobby, een boek geschreven, een rol als vrijwilliger die jou kenmerkt? Voeg ze toe.

8. Voeg toe wat jou interessant maakt

9. Participeer in groepen

Word lid van in ieder geval drie soorten grote actieve (discussie)groepen. Participeer daar regelmatig, actief en constructief in. Van klaagzangen wordt niemand wijzer, jij zeker niet.

Welk soort groepen?
• Vakgenoten: zo blijf je op de hoogte en kan je waardevolle bijdragen met over je vakgebied delen. 
• Je doelgroep. Mensen die werken bij of voor bedrijven waar jij graag zou willen werken.
• Als werkzoeker:  groepen waar je een betere werkvinder van wordt.

10. Zorg voor meer dan 500 contacten

Een kwalitatief netwerk is een groot actief netwerk. Het netwerk van je netwerk schept de mogelijkheid om snel relevante relaties te leggen. LinkedIn je aantal contacten tot 500. Zodra je daarboven zit publiceert LinkedIn >500. Leg je erop toe om iedere dag een paar contacten (met persoonlijke tekst!) uit te nodigen en binnen een half jaar zit je boven de 500.

Welke tip heb jij?

Geven is het belangrijkste van effectief netwerken. Welke LinkedIn tip heeft jou het meeste geholpen? Deel je tip hieronder met de andere lezers van dit artikel. 

Bonustip: kijk eens naar de statistieken van je huidige profiel, pas je profiel aan en hou bij wat er verandert. Laat me weten wat het beste voor je werkt. Heb je vragen? Neem gerust contact met me op.
1 Comment
N.Keuzenkamp
26/5/2015 07:35:09 am

Reply

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Nieuwe blogs?

    Categorieën

    All
    Creativiteit
    Expertise
    Netwerken
    Sollicitatiegesprek
    Sollicitatietips
    Succes
    UWV

    Archieven

    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    May 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014

    Marjolein Kalter

    Trainer, spreker, coach schrijver die werkzoekers helpt om het werk te vinden dat perfect bij ze past.

    View my profile on LinkedIn

    Wil je meer?

    Wil je meer weten?
    Kom naar een kennismakingsworkshop!
    Schrijf je in
Powered by Create your own unique website with customizable templates.