Baan Als Business
telefoon: 06-53314600
  • Home
    • Online strategiegesprek
    • Een jaar lang loopbaanvragen
    • Programma
  • Boek
  • Agenda
  • Over mij
  • Ervaringen
  • BLOG
  • Contact

Waarom verbinders geen werk vinden

3/3/2016

0 Reacties

 

Vier vitale aspecten aan een social media CV

Foto
Heb jij al een CV gemaakt in de vorm van een zelfpromotie? Op de sociale media komen ze steeds vaker voorbij. Als ik ze lees denk ik regelmatig: waar zou ik deze man of vrouw nou voor moeten inhuren? Als iemand schrijft: ik ben een verbinder, wat bedoelt hij dan?

Wat is een social media CV?
Een social media CV is een visueel aantrekkelijk, eenvoudig en makkelijk te lezen document, waarmee je met de juiste mensen in contact komt.

Je zet in populaire en persoonlijke bewoordingen neer wie je bent en waarvoor je in de markt bent.  Je zorgt voor een mooie vormgeving en publiceert hem op allerlei plaatsen. Je contacten gunnen jou ook een nieuwe baan en delen hem graag voor je.

Ik las het onderstaande in een Visueel CV (met toestemming geciteerd):
​

Ik ben op zoek naar een vervolg op mijn carrière

Ik heb heel veel gedaan (een aantal  verschillende functies)
Een echte verbinder, die mensen coacht en begeleidt. Organiseren is mijn lust, ik ben duidelijk in communicatie, positief met een goed observeringsvermogen en inlevingsvermogen.
Wat zoek ik? 
Liefst een functie met een sociaal karakter.
​

Een mooie omschrijving van wat iemand kan toch? Of niet?

Vier vitale aspecten voor een visueel CV

Wat ontbreekt hier?
Waarom is het enorm lastig om de persoon met deze beschrijving door te verwijzen naar een relevant contact?  
Er is alleen iets omschreven over de manier waarop hij werkt. En daarna is het aan de lezer om op onderzoek uit te gaan.

Een visueel CV wordt effectief wanneer de lezer onmiddellijk weet of hij wel of niet één of enkele mensen in contact moet brengen met deze persoon. Daarbij helpen onderstaande vier aspecten.

1. ​Je drijfveren (Waartoe)

Je diepere drijfveren vormen de basis van je geloofwaardigheid. Simon Sinek is beroemd geworden met  Start with why. Vaak weet je diep van binnen wel waarom je het belangrijk vindt om ergens aan bij te dragen. De kunst is om dit ook onder woorden te brengen.

Hoe wil jij de wereld een beetje beter achter laten dan je hem hebt aangetroffen? Je wordt specifiek in het verwoorden van dit antwoord door met iemand anders om tafel te gaan zitten die je de vraag stelt naar jouw waarom. En bij het antwoord dat je dan geeft kan je stap voor stap dieper gaan totdat je bij je kern uitkomt, daar waar je geraakt wordt, waar het gevoelig is.

Bijvoorbeeld:
Waarom leer je jongens met een achterstand tot de arbeidsmarkt om elektromonteur te worden?
Omdat ze dan gewoon hun geld kunnen verdienen met een eerlijk vak waar veel vraag naar is.
En waarom is dat van belang?
Omdat ze dan trots kunnen zijn op zichzelf
En waarvoor is  die trots van belang?
Omdat ze dat overdragen op hun kinderen.
En wat is daar zo belangrijk aan?
Omdat hun kinderen zullen spelen met mijn kleinkinderen.
En wat is daar zo belangrijk aan?
Als kinderen spelen dan kunnen ze lachen en waar kinderen lachen wordt de wereld een beetje mooier.
En vanwaar is dat zo belangrijk?
Ik heb een lastige jeugd gehad met veel verdriet en geweld en ik weet hoe het is om als kind niet vrij te kunnen lachen van plezier. 

​Zo kan een vak dat alleen technisch lijkt vanuit een diep waarom uitgeoefend worden.

2. Je content (Wat)

​Waar weet je veel vanaf? Wat heb je gestudeerd? Waar heb je diploma´s in? In welk vakgebied ben je ervaren? Welke onderwerpen trekken altijd je aandacht? Waar lees je als vanzelf meer over omdat het je boeit? Waarover vragen mensen aan jou hoe het in elkaar zit?

Zorg voor een duidelijk expertisegebied.  Ben je, net zoals ik, uit een generatie waarbij het een pré was om een generalist te zijn? Breng focus aan en noem het alleen als je ermee verder wilt.

Help je toekomstige werkgever door de schijnwerper te richten op het vakgebied van jouw voorkeur. 

3. Je context (Waar)

​In wat voor omgeving wil je werken? Wanneer je je vak uitoefent in Afrika, of in een vluchtelingenkamp, bij de overheid of in een zeer competitief bedrijf maakt nogal een verschil.

Weet in wat voor soort context, in wat voor omgeving en bij wat voor organisatie jij je thuis voelt. Waar kom jij tot je recht? Wat sluit het meest natuurlijke bij jou aan? Wees je je daarvan bewust en richt je op dat soort contexten. 

Ik ben eens een functie in een ambtelijke omgeving aan het onderzoeken geweest. De recruiter met wie ik daarover in gesprek was zei toen: Je kunt vast ongelofelijk veel aan deze organisatie bijdragen, maar jij wordt niet gelukkig van hen en zij worden niet gelukkig van jou.

​Hoe specifieker je bent over jouw ideale werkgever, over de context waar jij de meeste waarde toevoegt, hoe beter.

4. ​Je rol (Hoe)

​Rollen die je kunt vervullen zijn: coördinator, adviseur, manager, coach, leraar, trainer, schrijver etcetera.

Weest een specialist in je vak, maar ontwikkel de vaardigheid om verschillende rollen te kunnen vervullen. Weet welke rollen dichtbij je liggen, welke vervul je bijna automatisch? 

Een manager zei eens tijdens een reorganisatie: ik heb 25 jaar ervaring als manager. Daarop zei iemand anders: nee, je hebt drie jaar ervaring als manager en dat herhaal je al 22 jaar. Deze uitspraak was vast te scherp geformuleerd. En toch is hij me bijgebleven. Bij je rol komt de stijl van waarmee je werkt in beeld. 

Vragen over jouw social media CV?

Wil je jouw sociale media CV tegen het licht laten houden? Zet hieronder je vraag en stuur je social media CV naar me op. De eerste vijf mensen ontvangen een gratis online advies.
0 Reacties

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Nieuwe blogs?

    Categorieën

    Alles
    Creativiteit
    Expertise
    Netwerken
    Sollicitatiegesprek
    Sollicitatietips
    Succes
    UWV

    Archieven

    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juli 2017
    Mei 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014

    Marjolein Kalter

    Trainer, spreker, coach schrijver die werkzoekers helpt om het werk te vinden dat perfect bij ze past.

    View my profile on LinkedIn

    Wil je meer?

    Wil je meer weten?
    Kom naar een kennismakingsworkshop!
    Schrijf je in