Vier vitale aspecten aan een social media CV

Wat is een social media CV?
Een social media CV is een visueel aantrekkelijk, eenvoudig en makkelijk te lezen document, waarmee je met de juiste mensen in contact komt.
Je zet in populaire en persoonlijke bewoordingen neer wie je bent en waarvoor je in de markt bent. Je zorgt voor een mooie vormgeving en publiceert hem op allerlei plaatsen. Je contacten gunnen jou ook een nieuwe baan en delen hem graag voor je.
Ik ben op zoek naar een vervolg op mijn carrière
Ik heb heel veel gedaan (een aantal verschillende functies)
Een echte verbinder, die mensen coacht en begeleidt. Organiseren is mijn lust, ik ben duidelijk in communicatie, positief met een goed observeringsvermogen en inlevingsvermogen.
Wat zoek ik?
Liefst een functie met een sociaal karakter.
Een mooie omschrijving van wat iemand kan toch? Of niet?
Vier vitale aspecten voor een visueel CV
Waarom is het enorm lastig om de persoon met deze beschrijving door te verwijzen naar een relevant contact?
Er is alleen iets omschreven over de manier waarop hij werkt. En daarna is het aan de lezer om op onderzoek uit te gaan.
Een visueel CV wordt effectief wanneer de lezer onmiddellijk weet of hij wel of niet één of enkele mensen in contact moet brengen met deze persoon. Daarbij helpen onderstaande vier aspecten.
1. Je drijfveren (Waartoe)
Hoe wil jij de wereld een beetje beter achter laten dan je hem hebt aangetroffen? Je wordt specifiek in het verwoorden van dit antwoord door met iemand anders om tafel te gaan zitten die je de vraag stelt naar jouw waarom. En bij het antwoord dat je dan geeft kan je stap voor stap dieper gaan totdat je bij je kern uitkomt, daar waar je geraakt wordt, waar het gevoelig is.
Bijvoorbeeld:
Waarom leer je jongens met een achterstand tot de arbeidsmarkt om elektromonteur te worden?
Omdat ze dan gewoon hun geld kunnen verdienen met een eerlijk vak waar veel vraag naar is.
En waarom is dat van belang?
Omdat ze dan trots kunnen zijn op zichzelf
En waarvoor is die trots van belang?
Omdat ze dat overdragen op hun kinderen.
En wat is daar zo belangrijk aan?
Omdat hun kinderen zullen spelen met mijn kleinkinderen.
En wat is daar zo belangrijk aan?
Als kinderen spelen dan kunnen ze lachen en waar kinderen lachen wordt de wereld een beetje mooier.
En vanwaar is dat zo belangrijk?
Ik heb een lastige jeugd gehad met veel verdriet en geweld en ik weet hoe het is om als kind niet vrij te kunnen lachen van plezier.
Zo kan een vak dat alleen technisch lijkt vanuit een diep waarom uitgeoefend worden.
2. Je content (Wat)
Zorg voor een duidelijk expertisegebied. Ben je, net zoals ik, uit een generatie waarbij het een pré was om een generalist te zijn? Breng focus aan en noem het alleen als je ermee verder wilt.
Help je toekomstige werkgever door de schijnwerper te richten op het vakgebied van jouw voorkeur.
3. Je context (Waar)
Weet in wat voor soort context, in wat voor omgeving en bij wat voor organisatie jij je thuis voelt. Waar kom jij tot je recht? Wat sluit het meest natuurlijke bij jou aan? Wees je je daarvan bewust en richt je op dat soort contexten.
Ik ben eens een functie in een ambtelijke omgeving aan het onderzoeken geweest. De recruiter met wie ik daarover in gesprek was zei toen: Je kunt vast ongelofelijk veel aan deze organisatie bijdragen, maar jij wordt niet gelukkig van hen en zij worden niet gelukkig van jou.
Hoe specifieker je bent over jouw ideale werkgever, over de context waar jij de meeste waarde toevoegt, hoe beter.
4. Je rol (Hoe)
Weest een specialist in je vak, maar ontwikkel de vaardigheid om verschillende rollen te kunnen vervullen. Weet welke rollen dichtbij je liggen, welke vervul je bijna automatisch?
Een manager zei eens tijdens een reorganisatie: ik heb 25 jaar ervaring als manager. Daarop zei iemand anders: nee, je hebt drie jaar ervaring als manager en dat herhaal je al 22 jaar. Deze uitspraak was vast te scherp geformuleerd. En toch is hij me bijgebleven. Bij je rol komt de stijl van waarmee je werkt in beeld.