Naast online netwerken blijft het ontmoeten van mensen in levende lijve van vitaal belang. Regelmatig vertellen werkloze werkzoekenden dat ze zich ongemakkelijk voelen op netwerkbijeenkomsten.
´Wat heb ik nou te bieden? Ik zoek een baan, maar moet ik mezelf gaan lopen verkopen op een netwerkbijeenkomst? Dat past helemaal niet bij me.´
Met de vraag : ´Heeft u je een baan voor me?´ kan je niet aankomen. Terwijl dat het vraagstuk is waar jij mee rondloopt.
Bij iedereen je elevatorpitch ventileren of zomaar visitekaartjes uitdelen helpt je ook niet verder.
Contact, aandacht, luisteren, geven
- Je bent bezig om je specialisme te vergroten. Ontmoet je vakgenoten? Breng je expertise in en ervaar waarom je gepassioneerd bent voor dit vakgebied. Uitwisseling met een levend mens is veel inspirerender dan googelen achter je computer.
- Je bent bezig om in contact te komen met voor jou ideale werkgevers. Mensen die werkzaam zijn bij deze werkgever, branchegenoten, of mensen die daar – recentelijk- gewerkt hebben, kunnen veel vertellen over hoe zij de cultuur, de werksfeer en de mogelijkheden en kenmerken van het bedrijf ervaren. De persoonlijke ervaringen vormen een mooie aanvullingen wat je in de formele informatie over de werkgever, of andere bedrijven in dezelfde branche kunt vinden.
- Jij bent bezig om te onderzoeken waar je toegevoegde waarde kunt leveren. Aangezien de meeste vacatures vervuld worden voordat ze de media in gaan is het de moeite waard om erachter te komen welke problemen er spelen bij bedrijven waar jij graag zou willen werken. Dan ben je mogelijk al in gesprek voordat er een vacature is. Breng de werkgever gerust op goede ideeën.
Zeven boeiende vragen voor een netwerkbijeenkomst
Je hoopt dat ze terugkomen want jij hebt je er ook op voorbereid :-)
- Wat doe je (in het dagelijks leven)?
Ja, hèhè, wat een inkoppertje! Zeker wanneer je iemand niet kent is het een makkelijke startvraag. Je gesprekspartner kan erop antwoorden wat hij passend vindt.
Zorg ervoor dat je een goed antwoord hebt als de vraag terugkomt. Maak duidelijk waar je mee bezig bent, dat is inspirerender dan vertellen dat je werkloos bent. Wat voor waarde voeg je toe? Benoem de waarde uit oogpunt van de werkgever die jou zou kunnen aannemen. - Voor wie lever je deze dienst, of dit product?
Hierdoor vind je uit waarmee je de ander zou kunnen helpen. Als de doelgroep van de ander in jouw netwerk zit, kan je jouw gesprekspartner wellicht aan waardevolle contacten helpen. - Wat vind je het leukste aan <wat de ander doet>?
Mensen praten graag over wat hun passie is. En wanneer je elkaars passie kunt delen dan heb je een band. Je herinnert de ander makkelijker en omgekeerd. - Wat is nieuw en gaande in jouw business, je vak, je tak van sport?
Je leert van de ander wat je misschien in een andere context nog kunt gebruiken. - Wat is je grootste persoonlijke/zakelijke uitdaging?
Deze vraag kan je het beste stellen wanneer de relatie loopt en als je de ander graag beter wilt leren kennen. Zit iemand niet lekker in zijn vel dan heb je kans dat je alle frustraties te horen krijgt. - Wat onderscheidt jou, jullie bedrijf, van de vakgenoten/concurrenten?
Zorg ervoor dat je een klinkend antwoord hebt wanneer de vraag terugkomt. Dit is een mogelijkheid om je te laten zien. Zorg ervoor dat je een persoonlijk maar bondig antwoord hebt. Een uit je hoofd geleerde pitch met veel interessante woorden helpt je niet verder. Maak duidelijk waar je in gelooft. Mensen haken aan wanneer ze zich in jouw ´waarom´ herkennen. - Waarom ben je met jouw vak begonnen, of bij deze werkgever gaan werken?
Hiermee ontdek je wat belangrijk is voor de ander, wat voor hem onderscheidend is en wat zijn passie is. let op, want voor je het weet blijft de ander aan het woord.
Een niet te stuiten gesprek afronden
Stel bijvoorbeeld voor om visitekaartjes uit te wisselen en verder te spreken op een ander moment (als je dat wilt).
Zorg in ieder geval voor een persoonlijke follow up binnen 24 uur, al is het maar een bedankje voor het contact.